lördag 28 maj 2011

Brasilien favoritland för svenska investeringar

The brazilian boom annonserades av den brasilianska handelskammaren, 50 förhoppningsfulla brassar i kostym hade sökt sig till Nasdaq OMX börsens kalla hus i Stockholm Frihamn och blandade sig med minst lika många svenskar. Creme de la creme kallade arrngören det hela. Det är märkligt att så många inledare kan säga så lite av intresse. Storföretagens värld försöker framställa sig som så effektiv och innovativ, av det märktes lite.

Här ändå lite siffror om Sverige i Brasilien, 200 större svenska företag i Brasilien med 50 000 anställda. Det tillkommer 3-6 varje år. Det som mest intresserar nu är den växande brasilianska medeklassen och det var Electrolux som visades fram. Man är nu störst på vitvarumarkanden i Brasilien, det är intelligenta kylskåp som verkar vara produkten i frontlinjen.

1 kommentar:

  1. Man kan väl hoppas att brasilianarna själva kan producera en del av det som dess medelklass efterfrågar - annars ser deras framtid dyster ut.

    SvaraRadera