Jag har aldrig älskat Caetano Veloso, förrän igår. Jag har ibland
upplevt honom som en posör med vinglig hållning i många frågor. På den första
konserten jag såg med honom i Salvador uppträdde han i slips och kostym, bara
en sån sak.
Men igår i Konserthuset, vilken konsert! Först kände jag mig
lite osäker, låtar med ett tufft rak komp där hans röst försvann. Men sen kom
sången som fick mig att börja rysa, Um comunista. Inte så mycket för att sången
handlade om en klassisk gerillakämpe i Brasilien Carlos Marighella och inte
egentligen för de vackra slutraderna, kommunisterna bevarar drömmarna (trots
att jag inte själv kallat mig kommunist) utan för hans sätt att framför den.
Det fanns en episk kvalité i sången, det kom sedan flera liknande sånger som
blev till små noveller. Caetano sjöng gudomligt, har aldrig förut uppskattat
honom så, ett stort register, behärskning av klangerna i rösten. Det fanns
också en fin dynamik i konserten, flera sånger byte intensitet, slutade och kom
tillbaka. Jag blev imponerad och berörd.
På slutet körde han några gamla favoriter med stadigt beat.
Då reste sig hela Konserthuset som en man och dansade. Underbart och kul, men
min behållning låg i sångerna i mitten, en del från hans senaste CD Abraçaço
(En stor kram) som är hans mest politiska på många år.
Redan innan konserten fick jag en flashback från Teatro
Castro Alves i Salvador, fast med en stor trevlig skillnad. Det kändes som om
jag kände halva publiken. Jag har egentligen bara ett klagomål, varför var det
så få som sjöng med i de gamla sångerna till exempel den vackra ”Cantando eu
mando a tristeza embora” Sjungande befaller jag sorgen att försvinna.
http://www.vagalume.com.br/caetano-veloso/um-comunista.html

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar