torsdag 18 maj 2017

Lula kommer inte och Temer går, kanske

Brasilien lever ett politiskt kaos. För någon dag sedan vittnade Lula i en domstol i Curitiba kring mutanklagelserna mot honom. Vad jag förstår krossade han åklagaren Moro som inte hade några konkreta bevis, mest tidningsartiklar.
Dagen efter kom nyheten att Lula inte kommer till Sverige. Jag har ännu inte förstått vad som hänt, kan bara gissa. Det sägs att Lula blivit ännu mer pressad. Det sägs att Lula institutet stängts ner av en högerdomare. Jag läste i Folha de São Paulo om ett vittnesmål där Lulas marknadsförare menat att chefen kände till allt, då handlade det om mutor till andra partier, tror jag.
Hur är det, är Lula korrupt? Jag tror inte det, han är inte en politiker om skor sig, han har ett äkta engagemang. Däremot tror jag att PT varit inblandat i smutsiga pengar för sina kampanjer, liksom de andra partierna. Den politiska reform man vill genomföra stoppades av de andra partierna och för att vinna valen behövdes pengar till valkampanjerna. Lula opererade med all säkerhet inte detta, men min personliga misstanke är att han inte var helt okunnig. Men han hölls ren. Lula framstår för stora delar av det brasilianska folket som en bra politiker och leder stort i alla opinionsundersökningar. Därför vill makteliten till varje pris ha bort honom så de kan genomföra sin ekonomiska agenda, som är klart höger

Nu idag har det avslöjats att kuppresidenten Temer uppmanat en företagare att muta före detta talmannen i deputeradekammaren Cunha att tiga för polisen. Temer nekade men det lär finnas bandinspelningar. Temer borde därför sitta mycket löst. Min teori är att makteliten insett att han är ett misslyckat kort och därför kan offras.

Vad händer då? Talmännen i bägge kamrarna är också illa ute, Risken för ytterligare en kupp i kuppen är stora. Det talas till och med om en militärkupp eller  andra konstellationer. PT:s De grönas och de sociala rörelsernas svar på detta är Diretas Já, alltså välj en ny president genom direkta val. Detta anspelar på kampen vid diktaturens slut att få till stånd direkta val av president. Det kallas till stora manifestationer den 21 maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar